Õpetajale

Õpetada on kõige mugavam õpilastega koos samas ruumis viibides, kuid praegu on tarvis õppetööd teha distantsilt. See nõuab omakorda õppetöö ümberkorraldamist, uute ülesannete genereerimist ja loovat lähenemist. Tartu Ülikooli liikumislabor jagab ideid, millele võiks õppetööd planeerides mõelda ja kuidas ennast nende muutuste juures mitte unarusse jätta.

Lähtekohad

  • Võta endale aega olukorraga kohanemiseks ja võimalda seda ka õpilastele.
  • Vaata, millised on haridusvaldkonna tehnoloogiatrendid ja kuidas toetada õpilaste iseseisvat õppimist - HITSA, kiirtee iseseisva õppeni.
  • Suuna õpilasi endale päevaks kindlaid õpieesmärke seadma ning tuleta meelde, et ka “kodusel koolipäeval” oleksid vahetunnid.
  • Suuna lapsi päris oma päevakava kirja panema.
  • Suuna õpilasi kodutöid paberile või ka päevikusse kirja panema, nii saab igaüks teha alati ristikese, kui midagi on tehtud - see omakorda tekitab hea tunde igapäevaste edusammude üle.
  • Eelista koolitöid, millega õpilane saab ise hakkama.
  • Eelista võimalusel ekraanivabu kodutöid. Ekraanide taga on õpilased hetkel niikuinii palju: sõpradega on ju eriti selles olukorras vaja edasi suhelda, teisedki õppeained nõuavad arvuti taga töötamist ja kodus ei pruugi olla piisavalt töövahendeid.
  • Iga ülesande lõppu kaalu toreda liikumispausi lisamist, nii ei unusta ka kodus õpilased end veidi liigutada.

 

               

 

Millest võiks veel abi olla?

  • Leia igal nädalal igale klassile vähemalt ühel päeval võimalus mõnda ülesannet ka õues lahendada. Kavalalt ülesannet välja mõeldes saab õpilased õue “meelitada”. Laseme õpilastel avastada, et vahepeal on kevad kätte jõudnud!
  • Võimalusel anna õppetöö juurde soovitusi, mis asendis seda teostada. Näiteks kui on tegu õpikust lugemisega, siis lisa juurde, et seekord püüa lugeda teksti toas ringi kõndides. Kui on vaja kirjatööd teha, siis saab teha seda näiteks ka aknalaua juures püsti seistes.
  • Üllata õpilasi kord nädalas hoopis teistsuguste ülesannetega kui oled tavaliselt andnud ja mis sisaldaksid ka liikumist.
  • Soovitus lapse enesejuhtimise toetamiseks: Kui ülesande täitmine käib üle jõudu, seisa veidi aega pea peal, tee viis üleshüpet või hinga sõõm värsket õhku.
  • Suuna õpilasi omavahel jagama geniaalseid liikumispauside ideid, mida koolitükkide vahepalaks teha – see aitab lastel ka üksteist toetada.
  • Jagage toredaid ideid ka oma kolleegidega. Leppige kokku iga päev kindel kellaaeg, mil virtuaalkoosolekul kohtute. Seal saate jagada kodukoolis rakendatud aktiivseid distantsõppe meetodeid ja muid nippe.

Õpetaja heaolu

  • Vaheta asendeid – tee osa tööd seistes (kasutades lauana näiteks köögi tööpinda, triikimislauda või aknalauda), kasuta vahelduseks toolile võimlemispalli.
    • Lühemad pausid – juba toolilt püstitõusmine mõjub hästi, kuid tee ka hüppe-, venitus- ja tasakaaluharjutusi. Näiteks SportEST Youtube’i kanalilt leiad 10 erinevat kontorivõimlemise klippi ja proovi ära ka füsioterapeudi poolt soovitatud venitusharjutused istuvat tööd tegevale inimesele.
    • Pikemad pausid – kasuta vastavalt eelistustele ja vajadustele veebis kättesaadavaid treeninguid (ülfüüsiline treening, jõutreening, jooga, akrobaatika jne). Siit leiad näiteks SportEST klastri treeningvideod või SportID poolt kokku koondatud igapäevased live treeningud.
    • Keha ja vaimu tasakaalus hoidmiseks sobivad hästi lemmikloomaga tegelemine, metsas jalutamine, hingamisharjutuste sooritamine või mõne oma lemmikretsepti meeldetuletamine.