Lapsevanemale

Paljud pole kaugtöö korraldamisega kokku puutunud või on kodukontorit pidanud ainult aeg-ajalt, muu rutiini kõrvalt. Nüüd on aga kaugtööga katsetamisest saanud üleöö paratamatus. Tartu Ülikooli liikumislabor jagab soovitusi, kuidas kodukontor üles ehitada ning töö ajal aktiivseid pause teha.

Ettevalmistused kodukontoriks

  • Loo endale hubane töötamispesa, eraldatud töönurk, kus sa muud ei tee, ja lepi perega kokku, et selles nurgas kehtivad tööreeglid.
  • Aruta perega uus elukorraldus läbi – millal tehakse tööd või õpitakse, millal hoolitsetakse kodu eest ning kuidas koos või omapäi puhatakse, liigutakse, mängitakse. Reeglite läbiarutamine ja kokkuleppimine aitab luua lõõgastus- ja liikumispause, ennetab uues olukorras tekkivaid pingeid ja ekraanide taha peitupugemist.
  • „Mine“ tööle. Alusta tööpäeva väikese jalutuskäiguga õues ja alles tagasi koju jõudes asu töölaua taha. Värskes õhus liikumine mõjub turgutavalt, tõstab töövõimet ja aktiveerib aju. Lisaks aitab tinglik „tööleminemine“ sul lihtsamini ümber lülituda.
  • Tööpäeva planeerides mõtle läbi ka pausikohad, mida täita aktiivsemate tegevustega. Iga poole tunni tagant on hea teha väike sirutuspaus, et järjestikust istumisaega vähendada.

Pausid töö ajal

Liikumispausid – juba toolilt püstitõusmine mõjub hästi, kuid tee ka hüppe-, venitus-, sirutus-, küki- ja tasakaaluharjutusi. Näiteks:

Vaheta asendeid – veeda osa tööd seistes (kasutades lauana näiteks köögi tööpinda või aknalauda), kasuta vahelduseks toolile võimlemispalli.

Kõnnikoosolek

Tavaolukorras soovitame aegajalt siseruumis kokkusaamise asemel viia kolleegidega läbi kõnnikoosolek. Aga ka eriolukorras saab koosolekut või kohtumist õues liikudes pidada.

    • Osaledes koosolekul õues, võta kaasa kõrvaklapid ja mikrofon – kaaslastel on lihtsam kuulata ja käsi ei väsi telefoni hoidmisest ära.
    • Leia võimalusel vaiksem ja tuulevabam piirkond, see aitab hoida heli kvaliteeti.
    • Märkmete tegemiseks on hea kasutada kirjutusalust.

 

Kuidas toetada oma last distantsõppel

Abista last päevaplaani kujundamisel.

    • Päevaplaan toetab lapse enesejuhtimise oskust.
    • Enne õppima asumist: mis on tänased ülesanded ja eesmärgid? Millal pean pause ja mil viisil oma liikumisaktiivsuse eesmärgid täidan? Kas käin õues jalutamas või teen toas hoopis harjutusi mõne treeningprogrammi järgi?
    • Päeva lõpus võiks vaadata tehtule tagasi ja hinnata, kas õnnestus täita püstitatud eesmärgid.
    • Julgusta last õpetajaga suhtlema.
    • Päevaplaanis on olulised ka söögipausid ja piisav ööuni!

Meie kogemus on, et

    • algklassilaps vajab rohkem praktilist abi õppetegevuse korraldamisel – digioskused, juhendite mõistmine ja iseseisev keskendumisoskus tulevad ajaga,
    • vanem koolilaps aga hoopis meeldetuletust selle kohta, et vaja on katkestada pikka järjestikust istumist, puhata silmi ekraanist ning end pisutki liigutada,
    • liikumispaus koos vanemaga tõstab tuju ning hea tujuga õnnestub õppimine paremini!

 Facebookis saavad lapsevanemad tuge grupist „Kodune distantsõpe“.

 

 

Üldised soovitused

  • Liigu värskes õhus – tervise toetamiseks sobivad hästi jalutuskäigud ja rattasõidud, aeg-ajalt (eriti kui oled kodus kogu perega) käige looduses matkadel.
  • Kui oled harjunud käima jõusaalis või treeningutel, asenda need üksi tegutsemiseks sobivate õuetegevustega nagu jooksmine, kiirkõnd ning rattasõit või võimle kodus - paljud treenerid palkuvad võimalust veebitreeninguteks! Kasuta otsisõna #treeninkodus
  • Tunne rõõmu ka kodu koristamisest – see pakub tublisti liikumisaktiivsust ja koormust.
  • Kasuta vahelduvaid asendeid ja istumispalle ka puhkeajal, nt telerit vaadates.
  • Jälgi oma enesetunnet ning maga piisavalt.